Pengkikut blog

IKLAN lagi....

KEBAHAGIAAN?KEKAYAAN?



Ada seorang kawan aku pernah tanya aku "BRO,ADAKAH KEKAYAAN MENJAMIN KEBAHAGIAAN?"
soalan nie amat susah aku menjawab, sebab kita tak leh ukur KEBAHAGIAAN dengan KEKAYAAN?



Sapa yang tak nak kaya beb...aku pun nak kaya gak....kalau tak nak kaya bukan manusia lah...lebih baik jadi binatang...aku pun nak kekayaan gak...Tapi kalau nak kekayaan kita kena berusaha...maksudnya bekerja lah...jangan lah nak berlagak KAYA tapi sebenarnya...tak da apa pun...semua nya nak berhutang dari mana datang KEBAHAGIAAN...Hutang keliling pinggang...lepas tu pi pinjam ALONG...macam lagu SALLEH YAACOB "Gali Lubang Tutup Lubang"
Dalam percintaan,kekayaan tak menjamin kebahagiaan gak...aku pernah hampir jatuh cinta dengan seorang Budak baru abis SPM,akhirnya dia bertunang dengan budak yang sama umur dengan dia dan tidak berkerja...alasan dia sebab mamat 2 boleh bagi apa yang dia nak...yelah sebab mamat 2 anak orang kaya..
 dah diberikan kekayaan sampai semua apa dia mintak...mana datang KEBAHAGIAAN...yang tu dipanggil "CINTA MATERIALISTIK"...bukan cinta sejati...diorang jatuh cinta dengan duit bukan dengan diri kita...Dalam Cinta kita kena terima seadanya....



Kalau aku tengok ZIZIE IZZETE dengan BUNG MUKHTAR RADIN mesti aku ingat beruntungnya dapat kawin dengan perempuan cantik....kekadang tu aku terfikir gak Bung Mukhtar nie bukan hensem pun...muka agak tua gak dapat kahwin awek cun...mesti kalau tanya orang mesti diorang kata "KALAU DAH JODOH NAK WAT LAGU MANA" Tapi kalau Bung Mukhtar Radin nie orang biasa ja,kerja biasa ja...
.adakah si Zizie nie pandang dengan Bung Mukhtar?
adakah keluarga si Zizie nie nak bagi anak dia yang cun melecun nie kahwin dengan lelaki yang tak lama lagi kat dunia nie?
Sebenarnya.. Kebahagiaan tak bleh diukur dengan kekayaan...wat pa duit berjuta ringgit kalau ati sendiri tak bahagia...asyik dikejar hutang ja....Bak kata orang PERAK "BIAR PAPE ASAL BERGAYE"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan