Pengkikut blog

IKLAN lagi....

MENGAPA HAWA TERCIPTA KETIKA SAAT ADAM TERTIDUR DAN HAWA MELAHIRKAN DI SAAT DIA TERBANGUN?


Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang isteri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita susah untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang .....


sumber: http://missjemputjemput.blogspot.com/2010/11/mengapa-hawa-tercipta-saat-adam.html



DOA SEORANG HAMBA


Ya Tuhanku ,
Tak layak bagiku menghuni surga Firdaus-Mu,
namun aku tak kuat bila menempati neraka Jahim-Mu.
Maafkanlah semua kesalahanku
dan ampunilah semua dosaku
Karena hanya Engkaulah
yang mengampuni dosa-dosa yang besar dan yang kecil.

Ya Allah
Seandainya ini adalah hari terakhir hidup-ku
maka terimalah taubat-ku ini karena begitu banyak dosa yang telah kulakukan

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
“Ya Tuhan, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, serta selamatkanlah kami dari siksa neraka.”

AMIN!

KALAU PEREMPUAN TAK TAHU MEMASAK...SALAH KE?TAPI MACAM MANA KALAU LELAKI TAK BOLEH JADI IMAM???


by Siti Zainab on Thursday, November 25, 2010 at 4:26pm
Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.
Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.
"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.
Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.
Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.
''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.
''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.
Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.
Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.
Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.
Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.
Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.
Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.
Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.
Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.
Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.
Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.
Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.
Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.
"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.
Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?
Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.
Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.
Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.
Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.
Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami.
Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.
Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

Terkedu aku baca artikel ni....betul gak kata nya....pempuan tak leh masak kita bising...sampai bercerai2 tapi bila kita tak leh jadi imam masa solat ada diorg bising...mmmm...entah lah aku berdoa pada ALLAH semoga aku tak digolongkan dalam lelaki yang tak reti jadi imam dalam solat


4 DALAM 1

peh...peh...peh....

4 kenaikan harga pada 4 December 2010.....

harga minyak RON 95 naik 5 sen jadi RM 1.90

harga minyak Diesen naik 5 sen jadi RM 1.80

harga LPG naik 5 sen jadi RM 1.85

harga gula naik 20 sen jadi RM 2.00

peh sakit nya hidup kat Malaysia nie



peh minyak konfirm punya harga makanan pun naik...mesti punya lah

harga gula pun naik...memang harga minuman kedai pun wajib naik

tak nampak ka nie semua menyusahkan rakyat wahai kerajaan BN....

HARGA MINYAK DUNIA TURUN KOT....


mmmm entah lah selagi dok UNDI parti nie


kali ni apa alasan Kerajaan untuk kenaikan nie....

kerja duk sibuk dgn SELANGOR ja sampai lupa dengan kenaikan harga minyak...

kesian lah dengan rakyat yang susah...korg jangan fikir perut korg ja....aku pown salah sorg dikalangan yang susah gak...

nampak dah membebankan rakyat....

takpe redha ja...

bak kata PM kita lah..."UBAH GAYA HIDUP"

macam nak kena ubah kerajaan ja PRU13

BANNER

xde kena mengena pown aq dgn budak nie

hahaahaha sebenarnya aku nak cita pasal banner

aku sebenarnya sekarang kerja kedai banner dekat Taman Pekaka

nama kedai 2 PIXEL.....barulah aku tau macam mana susahnya wat banner

dari pada design printing



nie machine nya...aku kerja dari 10 pagi sampai 7 malam...hahahahah penat kot....

anyway aku dapat pengalaman baru hari nie...macam mana nak wat banner

selalu tgk banner tepi jalan ja (tu pun kalau tengok ah)
kekadang 2 wat x tau ja

mungkin dengan cara aku kerja aku boleh lupakan "awak"mmmmm...mungkin gak lah.

yang penting aku happy dengan apa aku buat k.....
syok gila balik kerja tadi gi karaoke dgn member aku...
hilang suara gak lah walaupun bawak 3 lagu

hahahahaha hidup mesti enjoy

PENAT MENUNGGU

bengong punya broadband celcom

nak upload video dalam blog pown lambat....penat kot menunggu....

dari tadi asyik on9 fb dngn tgk SIVAJI THE BOSS yang dah beratus2 kali aq dgn budak rumah aq tgk dulu....


now its time 2 facebooking....hahahahaha chow....salam!!!!